Min store kjærlighet.

Jeg er mamma. Jeg er mamma som barna mine hater. Jeg er mamma som barna mine blir sinna på. Jeg er mamma som krever lekse lesing før venner. Jeg er mamma som vasker spy, som tar de vanskelige valgene, som kjefter, som setter grenser, som er kjedelig, som støvsuger istedet for å leke, som sier at vi ikke har tid til det de vil, som forventer en hvis oppførsel, som sier nei....

Jeg er mamma som leser høyt med rare stemmer. Jeg er mamma som baser leende i sneen. Jeg er mamma som leker kosemonsteret og det eneste kosemonsteret kan livnære seg på er gode barne klemmer. Jeg er mamma som stryker rygger. Jeg er mamma som lar oppvasken stå for å leke. Jeg er mamma som har nattpiknik på stua. Jeg er mamma som trolla elsker. Og som elsker trolla sine. Jeg er mamma som ånder og lever for bestetrolla.

Jeg er mamma!

Takk for gaven. Takk for at du så meg som verdig. Takk for at du ga meg oppgaven. Takk for at du stolte på meg. I min mest ærbødige takknemlighet og ydmykhet: takk.

Takk for at du plukket ned dine to vakreste stjerner, og ga meg, lille meg, akkurat disse to. De mest fantastiske skapninger noensinne født. Jeg lovet, og lover fortsatt, å følge ditt oppdrag med ære, fornuft, stolthet og ett tonn av kjærlighet. Og de skal vokse opp til å bli de flotteste englene du noen gang har latt vandre på vår jord.

Selv om jeg bare er en løvetann, er dere mine to langstillkede roser. Helt uten torner. Tornene tar jeg. Med all ydmykhet og kjærlighet, for at deres vei blir enkel å gå.

Jeg kan ikke gå for dere, men jeg kan være der. Jeg kan legge ut ett teppe av jord gjødslet med mitt hjerte. Gjødslet med mitt håp. Gjødslet av mine gode tanker for at dere, mine roser, vokser opp til sterke busker. Uovervinnelige, ubeseirede, fulle av stolthet, livslyst og mot.

Jeg har ikke gitt hjertet mitt til mange, men dere har fått det til "keeps". Jeg vil aldri ha det tilbake. Det er deres, jeg lånte det aldri bort. Det er deres, jeg vil ikke ha det tilbake. Det er deres, om dere vil eller ikke.
Det er deres. For alltid.
Jeg elsker dere Markus og Kaysa.
Ingen er perfekte. Men dere passer meg perfekt.
Dere er mitt liv.
Dere er mitt håp.
Dere er mitt alt.

Mamma.

1 kommentar:

Lynvingen sa...

Du har noen heldige barn!!
- Birgit